Beaches and volcanoes

18 augustus 2010 - Pangadaran, Indonesië

Ik zit met een probleem. Ik zou wat graag mijn blog schrijven maar ik heb zogenaamd geen tijd. Ik durf bijna verkondigen dat ik het te druk heb. Want ja, zo gaat dat nou eenmaal als je alleen op reis bent. Het prachtige plan om volledig tot mezelf te komen, uit te vissen wie ik nu eigenlijk ben, het valt hier nogal in het water. Het enige boek dat ik bijheb zit amper in de helft, mijn dagboek loopt 15 dagen achter en ook mijn blog vraagt een epistel betreffende 2 locaties gespreid over 8 dagen.
Ook moet ik vanavond nog fruit kopen op de avondmarkt, een dinertje nuttigen met het resterende gezelschap, mijn boeltje pakken om na bijna 5 dagen eindelijk nog eens te verhuizen en tot slot nog eentje klinken met diegenen die ik achterlaat. Dus ga ik even proberen beknopt te zijn om een week met 7000 indrukken en belevenissen in te perken tot een A4tje.

Locatie 1. Ik bereik Bandung per trein, de eerste die ik in 5 weken neem. Op aanraden van Yusup neem ik de executive class. Ik voel me een tikkel gegeneerd. In mijn luxefautteuil, met de benen omhoog, watching Asian MTV on big screen doorkruis ik het landschap. Buiten zie ik een heel ander verhaal.
Vandaag is trouwens de Ramadan begonnen. Aan de andere kant van het raam ligt quasi iedereen te pitten. Mensen liggen her en der verspreid op perrons, onder bomen en struiken... Ik vraag me af, is dit het tekort aan voedsel en vocht of gewoon een dagelijks tafereel?

Ik voel me niet echt veilig in Bandung. "Be careful" hoor ik keer op keer. Blijkbaar word ik hier aanschouwd als wandelende geldbeugel met buitenaards blond kapsel. Iedereen heeft me gezien,  iedereen wil iets zeggen. "Hello, where are you going?" Stikkapot ben ik van telkens te antwoorden. Ik lijk ook de enige toerist te zijn. Op een hele namiddag in de stad kom ik geen enkele blanke tegen. In de massa opgaan, dat is wat ik hier het liefst zou willen.
M'n hostel organiseert een trip naar de Papandayan vulkaan, 1 van de meest actieve vulkanen op Java. Na een poosje twijfelen besluit ik toch maar mee te gaan. Ik ben nog steeds geen tourmens. We vertrekken veelst te vroeg en moeten door de ochtendspits. Het verkeer is geschift, ook hier weer. Tussen al het geweld op de baan trekken kleine paardjes, karren geladen vol met schoolkinderen. Ze hebben het zwaar, dat is duidelijk. Mijn hart voor dieren wordt hier zwaar op de proef gesteld!
Het landschap in de vulkaan is indrukwekkend. Het wordt gekenmerkt door rijzende sulfaatgassen, kokende plasjes die aan eierkokers doen denken, uitgestrekte vlakten met door hitte gesneuvelde boomstronken, en aan de buitenkant van de krater, een prachtig groene natuur. De wandeltocht duurt een paar uur en de gids informeert telkens of ik wel ok ben. Hoe durft ie nondepip. Ik kan verdorie wel een berg beklimmen. Dat ik zweet als een paard en me vooruit sleep als een slak doet niets af aan mijn conditie!
Als we weer beneden zijn smeken onze hongerige magen om een spijzige hap maar onze moslimgids houdt hardnekkig vol. Het is ramadan voor iedereen! Na 8 uur zonder eten krijgen we een tros bananen en 13 uur na ons ontbijt kunnen we eindelijk een echte maaltijd consumeren.
Ook al is Bandung zelf niet zo'n pretje, het verblijf in mijn hostel maakt het toch allemaal goed. Ik ontmoet een heleboel leuke mensen, zowel locals als toeristen en de staff doet echt alle moeite van de wereld.

Locatie 2: Pangandaran Beach
Na 2 veel te drukke steden sta ik te popelen om het strand weer op te zoeken. Een strand met golven! Het idee alleen al maakt me helemaal wild.
Na 5,5 uur in de minibus laat ik mij droppen in de best place van mijn lonely planet. En er is plaats. Super. De Mini Tiga Homestay blijkt een geweldige locatie te zijn. Buiten het feit dat het er lekker gezellig is en het op een scheet verwijderd ligt van het strand, slaagt het er ook in op mysterieuze wijze reizigers met elkaar te verbinden. Tegen de avond zijn we al met 9!
De next morning is het surfles. Onze leraar beperkt zijn uitleg tot "hoe wip je op die plank" en stuurt ons gelijk het water in. Warming up of iets dergelijks dat is voor doetjes. Ik vermoed dat mijn softboard er voor iets tussen zit maar ik sta met regelmaat recht en ik verzuip nauwelijks! Mijn lol kan niet op. Helaas glipt mijn armband van mijn hand om zich te laten opslorpen door de woeste oceaan.

Daar zeg ik trouwens zoiets. Woeste oceaan. In de zomer van 2006 werd Pangandaran Beach getroffen door een tsunami naar aanleiding van een onderzeese earthquake schaal 7.7. Mijn eigen hostel is met de grond gelijk gemaakt en er waren honderden doden. In onze living ligt een fotoboek waarin we de ravage kunnen aanschouwen. Hier krijg je de liveversies van de hele toestand.

Het hele verblijf hier is een actief groepsgebeuren. Ik lig niet op mijn luie krent mijn boek te lezen. Nee, ik surf 3 dagen. Ik ga op excursie naar de Green Canyon. Ik doe een afmattende jungletocht.
De lichamelijke schade die ik opgelopen heb is echter noemenswaardig. Onder mijn oksels bevinden zich 2 reusachtige etterplekken. Dat komt omdat ik een hele rivier afzwom met een reddingvest aan. Dat was zodanig leuk dat ik het vervelende gefriemel onder mijn armen eventjes negeerde.
Ook is het formaat van mijn linkerbil met minstens de helft toegenomen en een joekel van een blauwplek pronkt potsierlijk in het midden. Ik moest dan ook perse mijn loodje leggen op een rots in het midden van de rivier. Waarop ik wanhopig keelde: nee, laat mij liggen, ik ben niet belangrijk, red mijn camera!! Er wordt mee gelachen.
Verder heb ik overal kleine wondjes, resultaat van dat welwillende softboard met het effect van een groenteschaaf. Maar ik nam verdorie wel voor de eerste keer een kleine ongebroken golf :)
Mijn teergeliefde armband besloot na een paar daagjes woelen in zee weer terug te keren naar mijn inmiddels gebronzeerde pols. Hij lag rustig te zonnen in het zand toen ik na mijn allerlaatste surfsessie het strand wou verlaten. Mijn geluk kan niet op!

Mijn dieptepunt van deze topdagen is helaas ook het vermelden waard. Tijdens 1 van onze tochten hebben we moeten aanschouwen hoe een straathond werd gegrepen door 2 mannen. Op gruwelijke wijze werd hij rond een boom gekneveld en uiteindelijk in een zak gestoken. Waarom vroegen we de locals. ITS FOR MEAL. Hier dus ook. Elke hond dat hier londloopt is een potentieel slachtoffer. Shocking...

Veel van mijn nieuwe vrienden ga ik later weer tegenkomen want bijna iedereen reist in dezelfde richting. Het alleen rondtrekken zal hierdoor waarschijnlijk wat afnemen. Dit vind ik ergens fijn vind en ergens ook weer niet.
Ik ben trouwens over de helft. Jawel, over de helft. Dit lijkt nu plots heel snel. Want ik ben hier belange nog niet klaar. Nee... zucht... ik wil nog niet naar huis...

1. Fred en Marianne:
    19 augustus 2010
    Hallo Kim,het is leuk om een klein onderdeeltje te zijn geweest van jouw reiservaringen en om via jouw verhaal een herinnering te delen. Door jouw reisblog te volgen lijkt het alsof onze vakantie nog even doorloopt.Blijf genieten(en zo te lezen gaat dat meestal goed) voordat je het weet is wat eerst een lange vakantie leek zo voorbij.En voor later; ook de mindere ervaringen daar kijk je uiteindelijk met een goed gevoel op terug als onderdeel van een onvergetelijke ervaring. We blijven je volgen en houden contact.Groet en kus van Fred en Marianne.
  2. Jes:
    21 augustus 2010
    Lotje, wat een verhalen!!! Een armband die ook eens een avontuur wil beleven, een arme hond waarvoor geen avonturen meer zijn weggelegd, een jonge dame die weliswaar gekneusd toch verder blijmoedig proeft van alle geneugtes des levens... Pittige verhalen gestoffeerd met prachtige foto's zodat we een klein beetje met je mee kunnen reizen en genieten. Life can be beautiful!
    Kusjes en knufjes
    Mam
  3. Luk / Skur:
    22 augustus 2010
    Hoi Kim, het is me wel een belevenis, hé! Pittige anekdotes en sfeervolle foto's geven ons een glimpje van jouw avonturen en laten ons een beetje meegenieten. Ondertussen ben je dus al halfweg. Ik zou zeggen: probeer te genieten en te ervaren van moment tot moment. Het treft me namelijk hoe je constant moet afscheid nemen en onmiddellijk terug moet openstaan voor nieuwe ervaringen. Zo gaat dat in het leven. Maar bij jou is het nu wel heel straf gedoseerd! Doe da nog goe! Ik kijk met belangstelling uit naar jouw vervolgverhaal. (Jij ook wel zeker?) Ook groetjes van Gerda.
  4. Familie Scribe-Persoon uit Zuid-Frankrijk:
    23 augustus 2010
    Hey Kim!
    Geweldig reisverslag, zeg... ik ben versteld van je schrijfstijl (let niet op de mijne!!! please... noch op mijn schrijffouten!!!!) ... echt waar... je hebt echt een stijl... in al die "posten"... vroeg me af of je zou dat niet verder moeten doen als je terugkomt naar thuisland... Kim Blogster... echt waar... er zijn trouwens nog weinige vrouwen Bloggers.... je zou er nog sukses daarmee kunnen halen... ;=)))
    Voor de rest... en het zeker weten belangrijkste NU... je reis... ik denk dat we zullen nooit niet meer dezelfde Kim terug zien dat we gekend hebben... die reis is waarschijnlijk zooo pakkend, zo treffend, maakt zoveel indrukken op u... dat de Kimmie is "futjie" ... ;=) Willen of niet... een heel andere Kim zal terugkomen van Asië...
    We maken wel opnieuw kennis, hoor!! Geniet er maar van...
    Ciao
  5. Nico Persoon:
    23 augustus 2010
    Dag Kim,

Weer een boeiend reisverslag met de nodige verrassingen. Ik blijf me verbazen over je pittige schrijfstijl. Dat vraagt naar meer, veel meer zelfs. Was ook blij je vanmorgen aan de teleoon te horen. Het sms-berichtje is niet aangekomen. Dat lukt blijkbaar niet. Kim doe zo verder en alles komt in orde.

groetjes.
    Pa
  6. Helga:
    24 augustus 2010
    Etterplekken, dikke bil in pittig kleurtje, geraspte huid: aan ongemakken geen gebrek. Toch blijven je verhalen optimistisch van toon en sfeer. Daar zit de uit zichzelf teruggekeerde armband zeker voor iets tussen. Zoiets gebeurt alleen bij "lucky bastards". Hopelijk brengt het laatste deel van je reis nog héél veel leuke indrukken en avonturen. Kunnen wij lekker meegenieten...

Hou je taai!

Groetjes

Helga
  7. Lut:
    24 augustus 2010
    Hi Kimmie,
    Ik geniet van jouw berichtjes, kan zo een beetje mee genieten (en lijden) van jouw avonturen. Je bent zo ver weg en toch zo dichtbij.
    Knuffel en kusje,
    Lut
  8. I. Bellini:
    11 november 2011
    Ik vraag me af of het normaal is dat toeristen ook verplicht zijn mee te doen met de regels van de Ramadan? Ik ben niet gewend aan vasten, en zou beslist geen activiteiten kunnen ondernemen op een laag glucosegehalte.
  9. Jack in the City:
    27 november 2011
    Hallo Kim,

Ik kwam bij toeval op jouw blog terecht, maar wat een geweldig verhaal! Wat super tof dat je ook echt op reis bent gegaan om tot jezelf te komen en uit te vissen wie je bent. Ook grappig dat je het daar eigenlijk te druk voor hebt ;-) Maar ik denk dat veel mensen zoiets wel zouden willen, maar niet durven of er gewoonweg geen tijd voor maken om het te regelen. Zelf zou ik echt erg graag willen. Ik ben een beetje aan het rondkijken waar ik dan naartoe zou willen. Alleen lijkt me nogal eenzaam, maar ook een mega uitdaging! En je komt vanzelf mensen tegen natuurlijk.

Succes mocht je in de toekomst nog eens zo'n geweldige reis ondernemen!

Groetjes Jack